Infolinia Onkologiczna

   

Punkt Informacji Onkologicznej WCO

jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 12:00, mieści się w budynku B Wojewódzkiego Centrum Onkologii w Gdańsku na parterze, koło szatni.

 
Zadaniem wolontariuszy jest udzielanie informacji pacjentom i ich bliskim n.t.:
  • - opieki w WCO w danym dniu (gdzie jaki lekarz przyjmuje),
  • - możliwości wykonania badań diagnostycznych i laboratoryjnych (gdzie, jak się przygotować, u kogo odebrać wynik),
  • - poradni specjalistycznych (wykaz placówek, adresy, kontakty),
  • - choroby nowotworowej, profilaktyki zdrowotnej, leczenia onkologicznego (formy, skutki uboczne, placówki),
  • - opieki paliatywnej i hospicyjnej,
  • - pomocy psychologicznej / psychoonkologicznej,
  • - sklepów z zaopatrzeniem medycznym (adresy, refundacja),
  • - organizacji pozarządowych (stowarzyszenia pacjenckie, fundacje), 
  • - pomocy socjalnej systemu DILO.

  • Ponadto wolontariusze będą udzielać wsparcia odwiedzającym, pomagać odnaleźć się w systemie służbie zdrowia, szczególnie tym osobom, które są w okresie diagnostycznym i tym, które rozpoczynają leczenie.
  •  

 

strona infolinii onkologiCZNEJ

 

 

 

 

Infolinia onkologiczna

(ogólne informacje).


Psychoonkologia w Polsce – podobnie jak na całym świecie – rozwija się dynamicznie w ciągu ostatnich 20 lat. Jest to interdyscyplinarna dziedzina medycyny której główne cele to szeroko pojęta promocja zdrowia oraz łagodzenie psychicznych niekorzystnych następstw choroby i leczenia.
Cele te są realizowane u nas przez Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne (PTPO) od 1992 r.
Wylanoswana przez PTPO idea infolinii jest nową formą pomocy chorym i stanowi pomost pomiędzy funkcją szkolenia (w sensie dostarczenia użytecznych informacji) wszystkim osobom zainteresowanym, a funkcją udzielania im pomocy (w sensie wsparcia psychicznego, psychoterapii, rehabilitacji itp.).
Chorzy często mają opory przed zwróceniem się o pomoc bezpośrednio – łatwiej im podjąć taką próbę przez telefon.
Dzwoniąc do infolinii będzie zatem można uzyskać ogólne informacje o możliwościach wykonania szybkiej diagnostyki onkologicznej (wykaz placówek wykonujących badania USG, MRI, TK, mammografii – z zaznaczeniem które z nich posiadają certyfikowany sprzęt).
Będzie także można uzyskać:

  • a) wykaz poradni onkologicznych, przeciwbólowych, medycyny paliatywnej, hospicjów a także miejsc w których można skorzystać z pomocy psychoonkologa, rehabilitanta, itp.
  • b) wykaz sklepów medycznych (worki stomijne, peruki, protezy itp.)
  • c) wykaz organizacji pacjentów działających na terenie województwa

Poza przekazaniem w/w informacji bezpośrednio osobie dzwoniącej, dyżurant obsługujący infolinię – po zapoznaniu się z problemami tej osoby może umówić ją na spotkanie z konsultantem – psychoonkologiem (psychologiem lub psychiatrą) z prawnikiem, dietetykiem lub z przedstawicielem organizacji pacjentów.
W razie wątpliwości będzie mógł sam zasięgnąć porady telefonicznej u konsultantów – onkologa- chirurga onkologa lub psychoonkologa.
Dyżurant przed podjęciem pracy tego typu będzie przygotowany do podjęcia i poprowadzenia rozmowy, udzielania wstępnych informacji i wsparcia psychicznego.
Wszyscy dyżuranci będą wstępnie przeszkoleni (podczas dwudniowych  kursów dla wolontariuszy niemedycznych oraz studentów wydziału lekarskiego i pielęgniarskiego).
Dodatkowo dyżuranci będą odbywali cykliczne spotkania doszkalające, będą mogli wówczas przedyskutować swoje trudne sprawy związane z obsługą infolinii.
Dodatkowo będą także mieli możliwość skontaktowania indywidualnie problemów z konsultantem psychoonkologiem, prawnikiem, przedstawicielem organizacji pacjentów itp.
Przewiduje się także współpracę z Centrum Interwencji Kryzysowej w zakresie pomocy przy pełnieniu dyżurów i wymiany doświadczeń podczas szkoleń.
Przeprowadzone podczas dyżurów rozmowy wraz z opisem zgłoszonych problemów będą stanowiły bazę infolinii.
Okresowo sporządzane na tej podstawie sprawozdania będą źródłami informacji na temat głównych potrzeb i trudności chorych i/lub ich rodzin.
W województwie pomorskim Infolinia Onkologiczna będzie działała w Wojewódzkim Centrum Onkologii które zapewni w tym celu lokal i telefon dla dyżurów udostępni pomieszczenia na organizację szkoleń i specjalistycznych porad a także przechowywanie dokumentacji i elektronicznej bazy danych.
Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne organizuje szkolenia dla dyżurantów, zapewnia wsparcie i doradztwo dla osób dyżurujących, bierze udział w rekrutacji wolontariuszy i organizuje prace dyżurantów.
Rozpoczęcie obsługi infolinii poprzedzi kampania reklamowa, umieszczenie informacji na stronach internetowych i ulotkach w przychodniach i gabinetach lekarskich, aptekach itp.
Akcja tego typu jest konieczna po to, aby informacje o możliwości skorzystania z infolinii dotarły do możliwie największej liczby osób, którym tą drogą można będzie pomóc.